Kako napraviti tračnu pilu?
O čemu třeba razmišljati pri izradi kućnog lista pile? To ćemo pogledati u novom članku iz područja listova pile. Izrada kućnog lista pile nije teška i moći ćete ih takodjer sami izraditi.
Nadachnuti vikendaš, povremeni graditelj ili domaći majstor po praviilu ne žele nabavljati skupe strojeve za desetine ili stotine tisuća. Dovoljno im je rezanje drveta bar nekoliko puta u godini. U tu svrhu imaju ljudi često u svijim baštama i radionicama na domaći način sastavljene alternative. No da takva pila može služiti dobro, mora čovek pamtiti na:
- Elementi i komponente koje ni na ručno sastavljenom stroju ne smiju nedostajati,
- pravilan odabir i pravilna podešenost lista pile.
Inspiraciju za sastavljenje domaće tračne pile smo tražili izravno kod naših klijenata koji imaju vlastite isprobane postupke. A kakvu vrstu lista odabrati i kako se s njime snaći? Što se toga tiče, zbog toga smo tu mi. 👍
Na što obratiti pažnju pri sastavljanju pile?
- Pogonski kotači (s trakom) – Mogu biti od čelika ili lijevanog željeza. Odlično mogu poslužiti tokođer kotači od automobila s pneumatikama koje bi mogle možda i bolje zatezati list pile koji se od topline produžava i skraćuje (porast temperature za 15° C = rastezanje cca za 1 mm u dužini od 5 m). Na zateznom uređaju su važne opruge ili podloške opruga.
- Veličina pogonskih kotača – Idealno bi bilo da promjer kotača bude najmanje 450 mm, po mogućnosti 550 mm. Zbog učestalosti savijanja i ispravljanja lista pile (ovisno o duljini i brzini od 30 do 70 tisuća savijanja na sat), preporučamo da odaberete promjer kotača 500 puta veći od debljine lista (za uske trake za trupce koje imaju debljine 0,9 ili 1,1 mm). Ako odaberete mali promjer kotača, vaši listovi će popucati.
- Stabilan kotač, remenice, motor – Promjer remenica bi trebalo birati tako da brzina lista pile bude od 20 do 35 m/s. Odličan je motor snage cca 5 kW.
- Zatezni kotač na pomak – Zateže list i može se pomoću njega regulirati naginjanje. Naginjanjem podesite list pile prema vodiilicama i osigurate da se ne pomiče naprijed a da ne padne.
- Vodeće koloture s pneumatikom ili ležaji osloncima pozadi – Imaju vodeću funkcijiu i brane spadanju lista. Ako su vodeće koloture samo s gornje strane, one malo pritiskaju na list pile i održavaju ga u stabilnom položaju da ne pliva.
- Sustav za podizanje s ručkom i mjernim ravnalom - Može se riješiti s dva kajiša ili navojnim šipkama. Kajiši su lakši za proizvodnju, ali morate pažljivo pratiti vodoravni položaj pile i ravnomjerno namotati kajiše na cilindar. Sustavom dvije navojne šipke lanac osigurava simetrično podizanje stroja. Zupčasti kotač s polugom određuje stalno kretanje lista (npr. 1 zub na kotaču = 1 mm pomaka lista prema dolje ili gore), zasun zauzvrat drži postolje u zadanom položaju. Pažnja – vibracije stroja ne smiju izazvati sam pad.
- Rashlada lista pile – Prilično jednostavna, no bitna stvar. Bez rashlade vam posao neće ići tako dobro. Dovoljno je iznad pile smjestiti kanister sa slavinom i gumenim crijevom. Vodu treba dovesti do lista tako da na njega curi i hladi ga još prije nego što uđe u drvo.
- Kretanje pile (putanja) po pruzi – Naši kupci smatraju najučinkovitijima tzv. L-profile i kotače s linijom. Razlog je vjerojatno jednostavnost dizajna i cijena. Pogon se može sidriti pomoću pragova ili betonirati. Bitna je čvrsta podloga koja utječe na vodoravnost i naravno horizontalnost s listom pile.
- Naliježuće grede, kutni oslonci, zatezanje okrugline – Sve treba osmisliti tako da radnik s okruglinom može dobro manipulirati i da se stablo može usput lako učvrstiti.
- Poklopci pogonskih kotača – Važni sigurnosni element, jer traka za pilu može skliznuti s pogonskog kotača ili puknuti i izletjeti. Kako biste spriječili ozljede, prikladno je opremiti pilu zaštitnim poklopcima. Jedna od mogućnosti je pokrivanje cijelih kotača i trake, ali češće se koristi opcija djelomičnog pokrivanja pogonskog kotača u smjeru kretanja trake (pogledajte sliku zelene pile).
Najbitnije je saviti poklopac prema dolje (zahvaljujući tome, poklopac će zadržati slomljeni izbačeni remen kako ne bi odletio van) i gornji dio poklopca prema naprijed ispred kotača tako da dosegne ispod gornje trake (ako traka silazi, na primjer, zbog lošeg podešavanja, poklopac će spriječiti da odleti). Idealno je ostaviti između kotača i poklopca takav razmak koji omogućuje zamjenu trake za pilu, ali istovremeno sprječava da jednostavno izleti.
Kakav list pile odabrati i kako ga podesiti?
- Debljina lista – Listovi pile za stabla imaju običnu debljinu 0,9 iili 1,1 mm (druga je varijanta čvršća i po pravilu bolje drži u rezu). Listove također treba birati s obzirom na promjer pogonskih kotača stroja.
- Rozteč zubů – na kmeny doporučujeme rozteč 1,1 TPI, rozvedené a naostřené na měkké (SOFT) nebo tvrdé dřevo (HARD).
- Dostupne dimenzije listova pile za stabla možete naći na našem webu – listovi pie za drvo: niz RipperS Premium.
- Namještanje i podešavanje listova – S kotačima od čelika ili litina, podešavanje lista trebalo bi biti jednostavno i brzo, dok kotači s gumama mogu bolje reagirati na toplinsko širenje lista. Zupci lista ne smiju ležati na kotaču, već se protežu prema van. Vodeće klapne sprječavaju pad lista, naginjanjem kotača lista se podešava tako da razmak između njegovog stražnjeg rubca i vodilice bude minimalan.
- Zatezanje lista – List pile bi trebao biti zategnut na cca 20 N na 1 mm2 proreza.
Da li vam je sve jasno? Odaberite svoj list u našem e-shopu. U slučaju potrebe smo vam na raspolaganju u kontaktima ovdje. Rado ćemo vam odgovoriti na pitanja i pomoći ćemo s odabirom lista pile.
Pridržavajte se i načela sigurnosti na radu, pristupajte strojevima s dovoljno pažnje i krećite se oko uključene pile s oprezom.
Imate vlstita iskustva s gradnjom domaće tračne pile? Inspirujte također ostale avanturiste. Podijelite s nama svoja mišljenja u komentarima ispod članka i možemo o njima diskutirati.